Proiecte finanțate și livrate în termen și buget

Cum lucrăm

Planificăm realist de la început

Planificăm realist încă de la început, luăm în calcul toate termenele și procedurile publice. Urmărim implementarea etapizată, cu milestone-uri clare și actualizări regulate, pentru ca finalizarea să fie predictibilă.

Soluții financiare și tehnice optimizate

Îți oferim soluții tehnice și financiare optimizate încă din faza de proiectare. Avem experiență în adaptarea proiectelor pentru maximizarea eligibilității și evitarea corecțiilor financiare în etapa de implementare.

Flux clar de informare și decizie

Lucrăm cu un flux clar de informare și decizie: te consultăm la fiecare etapă critică, iar un manager de proiect dedicat îți transmite periodic statusul, fără să fii nevoit să gestionezi fiecare detaliu operativ.

Răspundem nevoilor tale

Analizăm din faza de proiectare cerințele beneficiarului final (comunitatea), optimizăm soluțiile și propunem adaptări acolo unde este nevoie. Nu construim doar pentru a bifa proiecte – construim pentru a crea impact vizibil și util în comunitate.

Beneficiari publici și privați ne-au considerat drept partener de încredere

Portofoliu selectat

Aeroportuar

Aerodrom Ianca

Skyline Aerodrom Ianca Poza 1
Aeroportuar

Aerodrom Clinceni

Skyline Poza 1
Monument

APPIC Plantelor

APPIC Plantelor Poza 1
Skyline Aerodrom Ianca Poza 10
Întrebări frecvente

1. Prioritizarea investițiilor – ce criterii să folosiți

a) Nevoile reale ale comunității

  • Consultați cetățenii, școlile, întreprinzătorii locali pentru a înțelege problemele urgente.
  • Folosiți instrumente precum sondaje, dezbateri publice, chestionare.
 

b) Gradul de urgență și impact social

  • Investiții prioritare: alimentare cu apă, canalizare, drumuri, școli, dispensare, iluminat public, digitalizare a administrației.
  • Prioritate mai mare pentru proiecte care servesc un număr mare de locuitori sau rezolvă probleme critice.
 

c) Eligibilitatea față de sursele de finanțare existente

  • Unele nevoi pot fi finanțate imediat (ex. prin PNRR, AFM, Anghel Saligny), altele necesită planificare pe termen mediu.
  • Consultați ghidurile solicitantului pentru fiecare program pentru a înțelege dacă investiția dorită se încadrează.
 

d) Capacitatea administrativă

  • Alegeți proiecte pe care le puteți gestiona: nu începeți 10 proiecte simultan dacă aveți o echipă restrânsă sau fără experiență.
 

 

2. Surse de finanțare nerambursabilă pentru UAT-uri (primării, consilii locale)

 PNRR – Planul Național de Redresare și Reziliență

  • Digitalizare, eficiență energetică, infrastructură educațională și sanitară.
 

 Programul Național „Anghel Saligny”

  • Apă, canalizare, drumuri, poduri.
 

 Programe Operaționale Regionale (POR)

  • Mobilitate urbană, regenerare urbană, centre comunitare.
 

 AFM – Administrația Fondului pentru Mediu

  • Stații de încărcare, iluminat public, transport electric, eficiență energetică.
 

 Fonduri EEE / Norvegiene, GAL-uri, programe transfrontaliere (dacă este cazul).

 

3. Pașii recomandați pentru pregătirea finanțării

  1. Actualizarea Strategiei de Dezvoltare Locală – dacă nu aveți una, este vital să o redactați, chiar în formă simplificată.
  2. Identificarea apelurilor deschise sau în pregătire – urmăriți site-urile: www.mfe.gov.rowww.fonduri-ue.rowww.afm.ro.
  3. Pregătirea documentațiilor tehnice: studii de fezabilitate, DALI, devize, avize (unele apeluri permit depunere fără SF inițial, altele nu).
  4. Apel la consultanți specializați – mai ales dacă nu aveți compartiment propriu de proiecte.
 

 

Cum vă putem sprijini concret

  • Analizăm nevoile localității și le corelăm cu sursele de finanțare active.
  • Vă ajutăm să creați Strategia de Dezvoltare Locala si o listă de investiții prioritare pe termen scurt și mediu.
  • Vă sprijinim în redactarea proiectelor, completarea cererilor de finanțare și gestionarea etapelor de implementare.

Această situație este foarte comună în rândul primăriilor mici și medii din România, mai ales în contextul atragerii de fonduri europene sau guvernamentale. Vestea bună este că există soluții concrete și legale care pot fi aplicate pentru a asigura o implementare corectă și eficientă a proiectului.

1. Apel la expertiză externă – servicii eligibile
Consultanță în implementare

  • Puteți contracta firme specializate care se ocupă de managementul proiectului, raportare, comunicare cu autoritatea de finanțare și asistență la achiziții publice.
  • Aceste servicii sunt cheltuieli eligibile în unele programe (ex: PNRR, POR, Anghel Saligny), dacă sunt bugetate si justificate corect.
 

Diriginți de șantier, proiectanți, experți tehnici

  • Nu este nevoie ca aceștia să fie angajați în primărie; pot fi contractați prin achiziție publică, punctual, pe durata implementării.

 

2. Realocarea responsabilităților interne

  • Dacă aveți chiar și 1–2 persoane în primărie cu potențial, le puteți implica direct, oferindu-le cursuri rapide de formare (de ex. achiziții publice, management de proiect).
  • Pentru perioadele critice, delegarea temporară a unor funcționari din alte UAT-uri (prin parteneriat sau protocol) este permisă și practicată.

 
5. Ce nu este recomandat

  • Să amânați demararea proiectului până găsiți soluții interne.
  • Să lăsați implementarea „în grija” unui singur funcționar fără experiență – riscul de blocaje sau greșeli este ridicat.
  • Să nu țineți legătura constantă cu Autoritatea de Management – lipsa documentelor sau raportărilor duce la corecții financiare.
 

Cum vă putem ajuta concret

  • Vă oferim o echipă de suport extern pentru implementare (inclusiv PM, achiziții, raportare).
  • Vă sprijinim în structurarea resurselor interne și crearea unui plan realist de implementare.
  • Redactăm pentru dvs. documentațiile de achiziții, rapoarte, cereri de plată.

1. Comanda și elaborarea Proiectului Tehnic (PT) 

  • Proiectul tehnic (PT) este documentația detaliată, care transformă soluțiile din Studiul de Fezabilitate (SF) în soluții constructive reale și aplicabile.
  • PT-ul trebuie să fie elaborat de specialiști autorizați (proiectanți cu drept de semnătură) și să respecte normele tehnice și legislația în vigoare (HG 907/2016).

Important: Dacă în SF a fost propusă o soluție greșită sau prea generală, aceasta poate fi corectată în PT, cu condiția justificării tehnice și a menținerii obiectivelor și indicatorilor asumați în cererea de finanțare.

2. Validarea soluției tehnice prin verificatori de proiect

  • PT-ul trebuie supus verificării tehnice de specialitate (verificatori atestați) pe domenii precum: rezistență, instalații, arhitectură, sănătate și securitate în muncă, etc.
  • În unele cazuri, va fi nevoie și de revizuirea devizului general și actualizarea indicatorilor economici (inclusiv ca urmare a modificărilor de prețuri din piață).
 

3. Corelarea cu cererea de finanțare și notificarea autorității

  • Dacă soluția tehnică actualizată duce la modificări de buget, durată sau indicatori, va trebui să informați Autoritatea de Management.
  • Uneori se impune transmiterea unui act adițional la contractul de finanțare, însoțit de justificări și noul deviz.
 

4. Dacă încă nu aveți contract de finanțare semnat:

  • Se poate depunere cu SF, iar PT-ul se dezvoltă ulterior (dacă apelul permite).
  • În acest caz, recomandăm pregătirea din timp a PT-ului, astfel încât la semnarea contractului să fiți gata de lansarea achizițiilor.
 

Cum vă putem sprijini concret:

  • Analizăm critic SF-ul existent și identificăm riscurile tehnice sau financiare.
  • Vă punem la dispoziție o echipă completă de proiectanți și verificatori, specializați pe proiecte publice.
  • Ne ocupăm de relația cu autoritatea de finanțare, redactăm notificările sau actele adiționale necesare.
  • Asigurăm coordonarea dintre partea tehnică și cerințele contractuale, evitând blocaje la implementare sau la plată.

 1. Reevaluarea valorii estimate și ajustarea devizului general

  • Dacă nu ați semnat încă contractul de execuție, se poate actualiza devizul general pe baza ultimelor prețuri din piață (liste de prețuri actualizate, analize de cost).
  • Se va elabora o notă justificativă și un deviz actualizat, care stă la baza modificării bugetului proiectului.
 

2. Solicitarea unei actualizări de buget / act adițional

  • În funcție de programul de finanțare, este posibil să solicitați autorității de management un act adițional de majorare a valorii proiectului, cu sau fără creșterea contribuției beneficiarului.
  • În unele programe (ex: PNRR, POR), aceste modificări sunt acceptate în contextul scumpirii materialelor de construcții, dar trebuie justificate tehnic și bugetar.
  • Este important să nu lansați o nouă procedură de achiziție până nu aveți clarificată sursa de finanțare suplimentară.
 

3. Identificarea unei cofinanțări suplimentare din bugetul local sau alte surse

  • Dacă autoritatea de management nu poate suplimenta fondurile, o variantă viabilă este completarea din bugetul local sau accesarea unei linii de credit pentru cofinanțare temporară, acolo unde este permis.
  • În paralel, se pot analiza oportunități de etapizare sau ajustare a proiectului (fără afectarea obiectivelor asumate).
 

4. Dacă nu au fost primite oferte la licitație: relansare sau adaptare a documentației

  • Lipsa ofertanților poate fi cauzată de:

     

    • Valoarea estimată sub piață
    • Cerințe tehnice sau financiare prea restrictive
    • Termene nerealiste
  • Se recomandă revizuirea caietului de sarcini și a cerințelor minime, consultarea pieței și relansarea procedurii, eventual cu publicitate suplimentară sau negociere fără publicare (dacă legea permite, conform art. 104 din Legea 98/2016).
 

5. Ce trebuie evitat

  • Nu începeți execuția lucrărilor „pe bucăți” sau din fonduri proprii fără clarificarea contractuală a sursei de finanțare – riscați corecții financiare și pierderea eligibilității.
  • Nu așteptați pasiv – în unele apeluri există termene-limită pentru semnarea contractului de execuție, iar neînceperea implementării poate duce la rezilierea contractului de finanțare.
 

Cum vă putem sprijini concret

  • Analizăm devizul existent și vă ajutăm la reestimarea realistă a valorii lucrărilor.
  • Pregătim toată documentația necesară pentru notificare/act adițional către autoritatea de management.
  • Oferim suport în optimizarea caietului de sarcini și relansarea procedurii de achiziție.
  • Vă consiliem strategic privind etapizarea si abordarea proiectului.

1. Documentarea deficiențelor: Elaborați note de constatare, procese-verbale și rapoarte de monitorizare a execuției care evidențiază neconformitățile, întârzierile sau lipsa de mobilizare.

2. Înlocuirea executantului sau reluarea achiziției

  • Dacă rezilierea este justificată, se poate lansa o nouă procedură de achiziție pentru restul lucrărilor.
  • În funcție de stadiul proiectului și de sursa de finanțare, pot fi aplicate proceduri:

     

    • Simplificate (sub prag)
    • Negociere fără publicare (în caz de urgență bine justificată – art. 104 din Legea 98/2016)
    • Prin acord-cadru dacă a fost prevăzut de la început
 

 

3. Implicarea unei echipe tehnice solide

  • Este recomandat să revizuiți proiectul tehnic cu sprijinul unor ingineri și verificatori independenți, dacă apar semne că și partea de proiectare este deficitară.
  • Puteți angaja servicii externe de supervizare, consultanță tehnică sau audit de șantier, care pot contribui la remedierea rapidă și corectă a situației.

 

4. Comunicare cu finanțatorul (dacă proiectul este cu fonduri nerambursabile)

  • Notificați autoritatea de management cu privire la situația apărută și acțiunile corective.
  • Asigurați-vă că toate măsurile luate sunt documentate și transparente, pentru a nu afecta eligibilitatea cheltuielilor deja efectuate.

 

Cum vă putem sprijini concret

  • Evaluăm rapid starea proiectului și contractele existente.
  • Oferim consultanță tehnică pentru gestionarea contractuală a executantului și restului de executat.
  • Pregătim notificările oficiale și sprijinim relansarea achiziției în regim de urgență.
  • Asigurăm asistență tehnică, supervizare și coordonare în etapa de reluare a lucrărilor.